We streven naar uitstekende zorg
Uitstekende zorg leveren zit in ons DNA. Dat blijkt ook
uit de nieuwe strategie, waarmee we dit jaar van start
zijn gegaan. ‘Om uitstekende zorg te kunnen leveren,
doen we wetenschappelijk onderzoek en innoveren we
volop. Dat past perfect bij onze status als topklinisch
ziekenhuis. De afgelopen tijd hebben we daarom geïnvesteerd om artsen en verpleegkundige professionals
te ondersteunen die zich bezighouden met
wetenschappelijk onderzoek. Met de oprichting van de
Innovatie Hub is er nu meer ondersteuning voor collega’s met innovatieve ideeën. Daarmee willen we onze
patiëntenzorg naar een hoger niveau brengen, tijd vrijspelen en duurzamer werken.’
Goede behandelingen meer onder de aandacht brengen
Amphia is een groot ziekenhuis met een deels bovenregionale functie. ‘We blinken uit in diverse vakgebieden
en behandelingen, en willen dit meer onder de
aandacht brengen en onderstrepen. Een manier om dat
te doen, is een erkenning te krijgen als topklinisch
expertisecentrum. We zijn daar een aantal jaren geleden mee begonnen met vakgroepen die daar zelf ook
stappen in wilden zetten. We moeten onder meer aantonen dat de betrokken zorgprofessionals
wetenschappelijk onderzoek doen, hun kennis, kunde
en resultaten delen en werk maken van innovatie. Allemaal zaken die we als ziekenhuis van harte doen en
ondersteunen.’
De meerwaarde van een erkenning
‘Een vraag die we gaandeweg vaker tegenkwamen, was:
wat levert een erkenning als topklinisch expertisecentrum eigenlijk op? Collega’s twijfelden soms aan de
meerwaarde daarvan. Waarom willen we het zo graag?
Ik ben ervan overtuigd dat zo’n erkenning helpt om
onze kwaliteit aan te tonen richting patiënten en zorgverzekeraars. Erkende functies kunnen nu al
makkelijker een beroep doen op middelen, zoals bij ons
eigen wetenschapsfonds of bij de Innovatie Hub. In de
toekomst wordt het alleen maar belangrijker om onze
kwaliteit aan te kunnen tonen.’
Een voorwaarde voor passende zorg
Onze aandacht voor uitstekende zorg heeft een duidelijk raakvlak met een ander strategisch thema:
patiëntenzorg. Binnen dat thema hebben we het over
passende zorg. Daarmee bedoelen we: Die zorg organiseren we zo dicht mogelijk bij de patiënt. Bijvoorbeeld
via een app of via anderhalvelijnszorg, waarbij medisch
specialisten samenwerken met huisartsen of andere
zorgprofessionals uit de eerste lijn. Een mooi voorbeeld
is de jarenlange samenwerking met de huisartsen in
Oosterhout. Daarbij kiezen we er bewust voor om de
kennis te verplaatsen en niet de patiënt. We blijven
daarnaast werk maken van datagedreven zorg. Wanneer we patiënten via een app kunnen monitoren,
hoeven ze bovendien minder vaak naar het ziekenhuis
te komen. Ook dat is natuurlijk een onderdeel van uitstekende patiëntenzorg.’
Samen verstandige keuzes maken
‘Ook de komende jaren blijven we werken aan topklinische zorg. Amphia heeft meerdere functies in
voorbereiding waarvoor we een erkenning als topklinisch expertisecentrum willen aanvragen. Daarnaast
kijken we kritisch welke functies in Amphia nog méér
in aanmerking komen. Waar we eerder vooral keken
naar de energie binnen de betrokken vakgroepen, willen we in de toekomst vaker strategische keuzes maken
over de functies die we beslist willen laten erkennen
als topklinisch expertisecentrum. Specialistische zorg
vindt steeds vaker geconcentreerd plaats in een
beperkt aantal centra, zodat de betrokken zorgprofessionals voldoende ervaring opdoen. Een STZ-erkenning
helpt om hier verstandige keuzes in te maken, in goed
overleg met de centra om ons heen. Zo kunnen onze
zorgprofessionals zich richten op de behandelingen
waar Amphia in uitblinkt.’
Een leerstoel voor passende zorg
‘Een andere mooie ontwikkeling die het vermelden
waard is, is de inrichting van een hoogleraarschap op
het gebied van passende zorg. Daarvoor werken we
samen met TIAS Business School in Tilburg. Deze leerstoel gaat zich bezighouden met urgente vraagstukken
binnen de zorg. Hoe houden we de zorg toegankelijk,
betaalbaar en verantwoord? Hoe kunnen we als zorginstelling duurzamer werken? En met welke
(technologische) ontwikkelingen kunnen we de zorg
ontlasten en de patiëntenzorg meer op maat organiseren? Op deze en andere vragen hopen we de komende
tijd een antwoord te vinden. Daarmee kunnen we het
werk in de zorg in het algemeen en binnen Amphia in
het bijzonder nog slimmer organiseren en langer met
plezier doen.’

